Cyprian Godebski (1835-1909) pochodził ze znanej w Polsce rodziny – był wnukiem Cypriana, legionisty i pisarza i synem Franciszka Ksawerego – powstańca listopadowego, historyka, kustosza Ossolineum. Ze względu na swój udział w powstaniu i związane z tym represje Franciszek Godebski zmuszony był do emigracji. Cyprian Godebski urodził się i kształcił we Francji, m. in. w pracowni Françoisa Jouffroya w Paryżu, miał także doświadczenia zawodowe w pracach restauracyjnych w Luwrze. Zasłynął szczególnie jako dobry portrecista.

Do Lwowa Cyprian Godebski przyjechał w 1857 lub 1858 r., wraz z ojcem, który objął posadę w Ossolineum. Jego przyjazd zbiegł się z budową ważnej dla państwa austriackiego placówki, która powstawała pod czujnym okiem namiestnika Galicji, hr. Agenora Gołuchowskiego – Domu Inwalidów Wojskowych. Zaplanowana z rozmachem inwestycja miała być nie tylko praktyczna, ale i piękna. Utrzymany w romantycznym stylu, naśladującym średniowieczne zamczyska gmach planowano ozdobić monumentalnymi rzeźbami przedstawiającymi książąt i feldmarszałków austriackich, alegorie wojny i pokoju, Austrii i Galicji. Do tych właśnie prac zaproszono młodego, 23-letniego zaledwie Cypriana Godebskiego. Na terenie zakładu znajdowała się kaplica, której wyposażenie rzeźbiarskie także wyszło z pracowni Godebskiego. Rzeźbiarz zobowiązał się wykonać prace w ciągu trzech lat, ale zezwolono mu na sprowadzenie z Paryża pomocników, którzy będą pracować pod jego nadzorem. Tak we Lwowie znalazł się Abel Maria Perier, który pozostał tu już do końca życia, prowadząc zakład kamieniarski.

Podczas pobytu we Lwowie artysta niejednokrotnie podejmował się wykonania mniejszych prac, przede wszystkim portretowych – medalionów i popiersi, takich jak m. in. popiersia namiestnika hr. Agenora Gołuchowskiego, Maksymiliana Ossolińskiego, Wincentego Pola, Józefa Ignacego Kraszewskiego, Kornela Ujejskiego czy Józefa Dzieduszyckiego, którym zadziwił wszystkich, ponieważ “prawdziwie artystycznym instynktem odgadł” i oddał doskonale rysy zmarłego już hrabiego, mając do dyspozycji jedynie słabej jakości portret.

Zaangażowany w prace przy dekoracji Domu Inwalidów Godebski nie szukał dodatkowych zleceń, uległ jednak namowom znanego w środowisku lwowskim działacza politycznego Alfreda Młockiego i wykonał nagrobek dla jego ciotki, Honoraty Borzęckiej*, fundatorki kilku instytucji charytatywnych we Lwowie. Nagrobek utrzymany w stylu neogotyckim ma formę wysokiego sarkofagu za niskim, ażurowym kamiennym ogrodzeniem. Na szczycie sarkofagu spoczywa postać pogrążonej w smutku młodej kobiety. Dziś pomnik jest niekompletny – ze starych opisów wiemy, że brak figur alegorycznych Wiary i Nadziei oraz bóstw antycznych Hypnosa i Tanatosa. Był to jeden z dwóch wykonanych przez niego pomników dla Cmentarza Łyczakowskiego. Drugi, ukończony już po wyjeździe artysty ze Lwowa przez Abla Periera, stanął w tylnej części cmentarza, na grobie zmarłego przedwcześnie pisarza Walerego Łozińskiego, przyjaciela artysty. Są domniemania, że artysta mógł pozostawić jeszcze kilka prac na Cmentarzu Łyczakowskim.
Ponadto Godebski wyrzeźbił także nagrobek na Cmentarzu Stryjskim we Lwowie (niezachowany z powodu likwidacji cmentarza) oraz na cmentarzu w Brodach dla tamtejszego bankiera Karla Hausnera (sygnowany, uszkodzony).

Cyprian Godebski spędził kilka lat we Lwowie, i nie wiadomo, jak dalej potoczyłyby się jego losy, gdyby nie zaangażował się w działalność patriotyczną. Za wspieranie powstania styczniowego nieoczekiwanie znalazł się na 10 tygodni w lwowskim więzieniu, a po wypuszczeniu postanowił wrócić do Francji, założył rodzinę, został mianowany członkiem francuskiej Akademii Narodowej, oficerem Legii Honorowej, zyskał światową sławę, jego dzieła rozsiane są od Petersburga po Peru. Nigdy nie wyrzekł się pochodzenia, chętnie odwiedzał kraj, nawet osiadł na kilka lat w Warszawie, niejednokrotnie bywał także we Lwowie. Dla polskiej stolicy wykonał pomnik Mickiewicza, który ozdobił miasto w 1898 r. Również we Lwowie stanął w 1901 r. pomnik jego dłuta, poświęcony jego pierwszemu lwowskiemu patronowi, temu, który uwierzył i wspierał jego talent na początku drogi artystycznej – Agenorowi Gołuchowskiemu (zniszczony przez władze sowieckie w 1947 r.)

Cyprian Godebski zmarł w 1909 r. w Paryżu.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Zawadzki W., Cyprian Godebski, “Tygodnik Ilustrowany”, 22 VIII 1872, nr 247, s. 86
Konstantynów D., Cyprian Godebski, w: Polski Petersburg, http://www.polskipetersburg.pl/hasla/godebski-cyprian (dostęp 25.09.2020)
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.