Najstarsze nagrobki Cmentarza Łyczakowskiego, których autorstwo udało się ustalić, wyszły z pracowni Hartmanna Witwera (1774-1825).

Hartmann Witwer był Austriakiem z Tyrolu, studiował rzeźbę w Akademii Wiedeńskiej.
Do Lwowa przybył ok. 1800 r. jako młody człowiek, który dopiero co ukończył studia, na początku swojej drogi artystycznej.
Pracownia Witwera, która mieściła się na początku ul. Łyczakowskiej (dziś sąsiednia przecznica nosi jego imię) działała głównie na potrzeby lwowskiej architektury. Mimo, iż ruch budowlany we Lwowie w tym czasie nie był bardzo intensywny, to nowe inwestycje należały zazwyczaj do ludzi zamożnych – miejscowej arystokracji, która próbowała odnaleźć się w nowej rzeczywistości zaboru austriackiego, a także przybyszów z Austrii, którzy przyjechali oswajać nowe tereny przyłączone do Imperium Habsburgów, przynosząc ze sobą powiew wielkiego świata i nowe mody – między innymi na styl klasycystyczny. Miejscowi rzeźbiarze, choć utalentowani, nie zdążyli go jeszcze poznać i upowszechnić. Tę właśnie lukę miał zapełnić Witwer.

Najbardziej rozpoznawalnymi rzeźbami Hartmanna Witwera są cztery kamienne postacie bóstw antycznych zdobiących studnie w Rynku, powstałe na zamówienie magistratu w l. 1810-14. Płaskorzeźby Witwera zdobią także kamienicę Pillerów (siedzibę słynnej drukarni, sygnowane) przy ul. Łyczakowskiej, kamienicę Hausnera (siedzibę domu bankowego J. Hausner i V. Violand) przy zbiegu Prospektu Swobody i ul. Kopernika, kamienicę Mathiasa Bauera, niemieckiego osadnika, handlarza winem, ojca austriackiego feldmarszałka przy ul. Szewskiej, a także kamienice przy ul. Ormiańskiej 21 i 23 (Saturn z zegarem słonecznym ze słynnej “Kamienicy Pór Roku”).

Od początku swojego pobytu we Lwowie Hartmann Witwer przyjmował również zamówienia na pomniki nagrobne i epitafia. Jeden z nich znajduje się przy wejściu do prezbiterium w Katedrze Łacińskiej – jest to pomnik pochowanej na Cmentarzu Łyczakowskim (nagrobek nie zachował się) Katarzyny z Ossolińskich Jabłonowskiej (teściowej Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, założyciela Ossolineum), wykonany w l. 1805-6. Warto zwrócić na niego uwagę, ponieważ jest to jedyne znane nam dzieło artysty wykonane w marmurze, materiale, który w pełni pozwala docenić kunszt mistrza w jego rzemiośle. Wygodne umiejscowienie pomnika umożliwia podejście do niego maksymalnie blisko i podziwianie detali rzeźb. Pomnik składa się z postumentu z czarnego marmuru z inskrypcją oraz kontrastujących z nim jasnych rzeźb: wazy i dwóch płaczek (prawdopodobnie o twarzach fundatorek pomnika – córek zmarłej). Na tarczy u stóp jednej z nich widnieje wyraźny podpis artysty: Hartmann Witwer Akademischer Bildhauer fecit, który był jednocześnie swojego rodzaju reklamą jego pracowni. Nic dziwnego, że szybko znaleźli się chętni na podobne realizacje. Nagrobki o zbliżonej kompozycji, ale wykonane z kamienia, napotkamy na Cmentarzu Łyczakowskim: są to m. in. zachowane na polu 10. pomniki nagrobne Schabingerów z 1808 r.(niekompletny – brakuje wazy na postumencie i figury dziecka) czy Julianny Schranger z 1809 r. (sygnowany). Rzeźby Witwera zdobią także wejście do najstarszej kaplicy cmentarnej na Łyczakowie – kaplicy Dunin Borkowskich. Z pracowni Witwera wyszła również niewielka figura św. Stanisława, umieszczona na nagrobku zmarłego młodo Stanisława Nowickiego, porucznika wojsk polskich (pole 7). Badania wskazują, że Witwer pozostawił na Cmentarzu Łyczakowskim co najmniej kilkanaście pomników nagrobnych swojego autorstwa, nie wszystkie przetrwały do naszych czasów.

Sława artysty sięgała daleko poza miasto, które wybrał na miejsce swojego życia i twórczości, o czym świadczą nagrobki na cmentarzach w Bielawińcach k. Buczacza (nagrobek Konstancji Bielskiej, przypisywany) i Bursztynie (nagrobek Joanny von Ritterswald), w kościele w Milatynie Nowym (pomnik nagrobny Antoniny Raciborskiej, sygnowany), a nawet w Czerniowcach (pomnik nagrobny Gertrudy Abrahamowiczowej) i w Budapeszcie (nagrobek lwowskiego kupca Josepha Thimi, który zmarł nagle w podróży). Urodę i wysoki poziom artystyczny ostatniego docenili już współcześni, a autor wydanego w 1822 r. przewodnika po Budzie pisał:
“Ze znakomitym wyczuciem artysta potrafił oddać piękną formę pogrążonej w żałobie wdowy, która z rozpuszczonymi włosami skłania się w stronę nagrobka, lewą ręką podtrzymując głowę. W przyjemnych rysach twarzy widać głęboki, cichy ból serca, a otwarte usta jakby chciały dać głośny temu wyraz. Z podobnym artyzmem potraktowana została płacząca córka, siedząca na cokole. Urna na pomniku z odpowiednim reliefem wieńczy dzieło ze szczególną wytwornością. Wspaniałe, w całości w najwyższym stopniu wykwintnie odrobione dzieło sztuki, przez które uwiecznieni zostali w tym mieście bolejąca, wdzięczna małżonka i akademicki rzeźbiarz Herrmann Witver”.
Pomnik niestety nie zachował się do naszych czasów.

Prawdopodobnie ostatnią – nieukończoną, (rzeźbę ukończył Anton Schimser) – pracą artysty był pomnik Amelii Gołębskiej (pole 10), przedstawiający wdowca z dziećmi opłakującego młodo zmarłą żonę, nad którym Witwer pracował w 1825 r. W tym samym roku rzeźbiarz zmarł na tyfus, pozostawiwszy żonę i syna. Miejsce jego pochówku pozostaje nieznane.

Jedna z hipotez naukowych mówi, że Hartmann Witwer przybył do Lwowa nie sam, a z młodszym (lub bliźniaczym) bratem Johannem Michaelem, utalentowanym w niemniejszym stopniu, o czym miała świadczyć otrzymana na zakończenie studiów wiedeńskich pierwsza nagroda w klasie rzeźby. On także miał założyć we Lwowie rodzinę, przez ok. 10 lat pracować z bratem we wspólnej pracowni i umrzeć w 1811 r. Do tej pory nie udało się z całą pewnością określić autorstwa ani jednego jego dzieła.

źródła:
Nicieja S., Ogród snu i pamięci, 2010
Interaktywny Lwów https://lia.lvivcenter.org/ (dostęp 21.09.2020)
M. J. Minakowski, Genealogia potomków Sejmu Wielkiego https://www.sejm-wielki.pl/b/8.190.215 (dostęp 21.09.2020)
Arkadiusz Dobrzyniecki, Nieznany rysunek, źródło do działalności rzeźbiarskiej klasycystycznego lwowskiego rzeźbiarza Hartmanna Witwera, Czasopismo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich z. 29
Боднар Павло, До проблеми ідентичності львівської скульптури авторства Гартмана Вітвера у контексті нових документальних знахідок, Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 31

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.