Luna Drexlerówna, właściwie Luna Amalia Drexler (1882-1933) była przedstawicielką nowych prądów w sztuce europejskiej początku XX wieku.
Urodziła się we Lwowie, w zamożnej rodzinie kupieckiej. Jako kobieta nie miała prawa do podjęcia studiów artystycznych, dlatego uczęszczała do prywatnej lwowskiej szkoły Marcelego Harasimowicza, w której wykładały takie sławy, jak Stanisław Kaczor Batowski, Antoni Popiel, czy Stanisław Rejchan.
Naukę kontynuowała w Monachium, Paryżu i Rzymie. po powrocie do Lwowa zajęła dawną pracownię Tadeusza Barącza. Tworzyła w stylu secesji, impresjonizmu, ekspresjonizmu, w późniejszym okresie – „syntetycznego realizmu”. Przebywała pod wpływem Antoina Bourdella, twórcy pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu, w którego pracowni miała okazję praktykować podczas pobytu we Francji. Zgłębiała także twórczość Rodina. Podczas studiów w Monachium Drexlerówna poznała Rudolfa Steinera, założyciela ruchu antropozoficznego, filozoficznej mieszanki religii i ezoteryki, którego stała się gorącą wyznawczynią i propagatorką na ziemiach polskich, co również miało wpływ na kształt i tematykę jej twórczości.
Pozostawiła po sobie około 200 rzeźb, a także kilkadziesiąt obrazów. Osobnym kierunkiem jej działalności było projektowanie dla słynnej Fabryki Fajansu w Pacykowie. Artystka tworzyła głównie przedmioty dekoracyjne i medaliony, dlatego ciężko znaleźć jej prace w przestrzeni publicznej Lwowa. Z kilku wykonanych przez nią tablic pamiątkowych zachowała się poświęcona Piotrowi Skardze w dawnym kościele jezuitów. Większość prac Luny Drexler znajduje się w zbiorach Lwowskiej Galerii Obrazów, muzeach polskich, prywatnych kolekcjach.
Drexlerówna wygrała także konkurs na pomnik Marii Konopnickiej we Lwowie, który nie został zrealizowany ze względu na przedwczesną śmierć artystki, natomiast popiersie Marii Konopnickiej dłuta Drexlerówny zostało wykorzystane przy wznoszeniu nagrobka poetki w latach 30. Oryginał, skradziony w latach 50., został odtworzony przez ukraińskiego rzeźbiarza, Wołodymyra Skołozdrę. Kolejna jej praca, Matka Boska z Dzieciątkiem, ozdobiła kaplicę na Cmentarzu Orląt (obecnie część Cmentarza Łyczakowskiego).
W innej części cmentarza odnajdziemy medalion z podobizną kompozytora Mieczysława Sołtysa. Jeszcze jedną pracę, płaskorzeźbę anioła z krzyżem i siedmioma różami umieszczono na nagrobku w samej Drexlerówny po jej śmierci.
Płaskorzeźbę dłuta artystki (“córka Jaira”) można odnaleźć także na grobie Henryka Trenknera na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.
Oprócz pracy twórczej artystka była aktywna społecznie. Była radną Lwowa i działaczką w Związku Artystów Polskich.
Została pochowana we Lwowie na Cmentarzu Łyczakowskim.
źródła:
Kołodziejska K., Luna Amalia Drexler, – Wirtualne Muzea Małopolski, http://muzea.malopolska.pl/czy-wiesz-ze/-/a/10191/luna-amalia-drexler (dostęp 7.10.2020)
Люна Дрекслер, – lvivcenter.org https://lia.lvivcenter.org/uk/persons/drexlerowna-luna/ (dostęp 7.10.2020)
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015