Anton Schimser (1790-1838) był rzeźbiarzem, który pozostawił po sobie ważny ślad na Łyczakowie lat 20. i 30. XIX w. i zapoczątkował trwającą przez kilka pokoleń dynastię związaną ze sztuką sepulkralną był
Schimser urodził się w 1790 r. w Wiedniu. Pierwsze kroki w fachu stawiał w pracowni ojca, również rzeźbiarza, później studiował na Akademii Sztuk Pięknych w rodzinnym mieście, a następnie w Monachium i Paryżu, które były wówczas wiodącymi ośrodkami kształcenia artystów w Europie. Lwów i pomniki nagrobne nie były jego marzeniem – miał aspiracje akademickie, chciał wykładać w krakowskiej ASP, ale został odrzucony ze względu na słabą znajomość polskiego. Zanim przyjechał do Galicji, mieszkał w Rzymie i Bratysławie.

Nieoczekiwanie talent młodego artysty wsparła wywodząca się z Wielkopolski książęca rodzina Ponińskich – mając zaledwie 23 lata wykonał on szereg prac dla ich rezydencji na Podolu, (ta sama rodzina zamówiła potężne epitafium dla zmarłych dzieci u jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy klasycyzmu, Bertela Thorvaldsena). Z takimi referencjami Lwów przyjął artystę z otwartymi ramionami, a rodziny arystokratyczne prześcigały się w zamawianiu kolejnych dekoracji do swoich pałaców. Pracował im. in. dla Zamoyskich, Chołoniewskich (pałac nie zachował się), Cieleckich (zachowała się brama wjazdowa i dwa lwy w pałacu wykupionym później pod fabrykę przez Baczewskich), ale również dla nowej burżuazji, Niemców i Austriaków, którzy osiedlali się we Lwowie po przyłączeniu Galicji do państwa Habsburgów. Spacjalnością Antona Schimsera były sceny zaczerpinięte ze starożytnych mitologii, niezwykle popularne w okresie mody na klasycyzm.

Podobnie, jak jego poprzednik i przez pewien czas – konkurent, Hartman Witwer, pierwszy klasycystyczny rzeźbiarz niemieckiego pochodzenia osiadły we Lwowie – nie ograniczał się do rzeźby dekoracyjnej, ale pracował także na potrzeby cmentarza. Po śmierci Witwera przejął jego pracownię przy ul. Łyczakowskiej. Badacze naliczyli ponad 20 nagrobków przez niego wykonanych, które zachowały się do naszych czasów. Również w sztuce sepulkralnej Schimser czerpał z motywów mitologicznych, tworząc nierzadko kompozycje składające się z wielu postaci, niejako zastygłe kadry o rozbudowanej symbolice. To on wprowadził do ikonografii Cmentarza Łyczakowskiego niezwykle popularną postać Hypnosa – greckiego boga snu. Przybierał on postać skrzydlatego młodzieńca o zamyślonej twarzy, a jego atrybutem są bukiety i wieńce z maku (symbol snu) oraz zgaszona pochodnia (ciemność, koniec życia).

Najciekawsze nagrobki autorstwa Antona Schimsera znajdują się na polach 7. i 10. Cmentarza Łyczakowskiego. Jest to m. in. kompozycja na grobie członków rodzin Breuerów, Tranklów i Weiglów, przedstawiająca Hypnosa z bukietem maku, który jako mistrz jakiejś tajemniczej ceremonii prowadzi za rękę kobietę, która pokornie schyla głowę. Z drugiej strony towarzyszy jej młodzieniec trzymający lacrimarium – starożytne naczynie na łzy. Widz rozumie, że oto jest świadkiem wyjątkowego momentu – przekroczenia granicy między życiem a śmiercią, wiecznym snem. Kolejnym ciekawym nagrobkiem jest stojący nieopodal nagrobek Julianny Nevather. Widzimy tu scenę koronacji – centralna postać z zamkniętymi oczami, krocząc po schodach w dół, przyjmuje koronę z gwiazd, symbol wiecznej nocy, z rąk jakiejś mitycznej postaci. Obok czeka skrzydlaty geniusz z gałęzią palmową – symbolem zwycięstwa.

Anton Schimser wykonywał także monumentalne nagrobki w formie sarkofagów czy obelisków. Zamawiali je ludzie o ugruntowanej pozycji życiowej, tacy jak choćby Jan Hausner, właściciel domu bankowego Hausner i Violland (Schimser pracował także przy wystroju nowego skrzydła wspomnianego banku przy zbiegu Wałów Hetmańskich i ul. Kopernika) czy gubernator Galicji baron Franz von Hauer. Nagrobek ostatniego nawiązuje wprost do prac mistrza Schimsera – Antonia Canovy, który w nagrobku papieża Klemensa XIII wykorzystał motyw bramy w zaświaty, przejścia przez którą strzegą dwa lwy. Identyczny motyw zobaczymy na Cmentarzu Łyczakowskim, na polu 7. Wpływ twórczości Canovy na Schimsera widać także w kompozycji pomnika upamiętniającego Hauera w kościele dominikanów, który łudząco przypomina grób Vittoria Alfieri we Florencji.

Wzruszające są nagrobki, na których artysta sportretował pozostających w żałobie bliskich – w tej grupie szczególną uwagę zwraca nagrobek Rozalii Mieleniewskiej*, z postacią pogrążonego w smutku mężczyzny i wizerunkami siedmiorga zapłakanych dzieci (najmłodsze to jeszcze niemowlę) otaczających trumnę. Zbieg okoliczności sprawił, że Anton Schimser zakończył swoją karierę bardzo podobnie jak Hartmann Witwer – nagrobkiem wdowca z dzieckiem opłakującym zmarłą żonę (nagrobek Josephy Morawetz, pole 22).

Anton Schimser zmarł bezpotomnie w 1838 r. we Lwowie. Pochowano go na Cmentarzu Łyczakowskim (pole 11). Skromny nagrobek wykonał jego uczeń i kontynuator tradycji klasycznej w sztuce sepulkralnej – Paul Eutele. Pracownię po śmierci rzeźbiarza przejął jego brat, Jan.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Nicieja S., Ogród snu i pamięci, 2010
Мельник I., Загайська Р., Антон Шімзер на кам’яницях і цвинтарях Львова https://zbruc.eu/node/32816 (dostęp 22.09.2020)

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.