Julian Markowski (1846-1903) był jednym z najbardziej rozpoznawalnych rzeźbiarzy lwowskich II poł. XIX w. Tworzył w nurcie późnego romantyzmu i realizmu.

Ciekawa jest sama biografia Markowskiego. Więzy rodzinne łączą go ze znamienitą dynastią lwowskich kamieniarzy, Schimserów. Jego matka była córką rzeźbiarza klasycznego niemieckiego pochodzenia, Jana Schimsera oraz siostrą Leopolda Schimsera, który przejął po ojcu rodzinny interes – firmę wykonującą prace rzeźbiarskie i kamieniarskie. Pod okiem wuja pobierał pierwsze nauki rzemiosła. Zanim jednak zajął się rzeźbą na dobre, jako 17-latek uciekł ze Lwowa, aby wziąć udział w powstaniu styczniowym. Do Galicji wracał w kobiecym przebraniu, aby uniknąć represji. Grał także w wędrownym teatrze, tym samym zresztą, w którym debiutowała Helena Modrzejewska. Po szumnych latach młodości wrócił do Lwowa i do rzeźby. Za pośrednictwem przyjaciółki z dzieciństwa, Wandy Monne, poznał Parysa Filippi, który był jego kolejnym nauczycielem i mistrzem, a także Artura Grottgera, któremu pozował do powstającego właśnie cyklu Polonia. Dzięki stypendium rodziny Dzieduszyckich l. 1867-8 studiował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Po uzyskaniu wykształcenia artysta otrzymał posadę kierownika pracowni kamieniarskiej u wuja, ale szybko uniezależnił się, już w 1870 r. otwierając (wspólnie z Antonim Kurzawą) własną pracownię przy ul. Piekarskiej 83 (obecny numer 69), a więc w pobliżu Cmentarza Łyczakowskiego, a także konkurencyjnej firmy Schimserów. Młoda firma borykała się z problemami finansowymi, co odmieniła dopiero wygrana w konkursie na pomnik nagrobny Seweryna Goszczyńskiego* w 1876 r. To pozwoliło wypłynąć Markowskiemu na szerokie wody i zawalczyć o własną klientelę we Lwowie artyście, którego w pierwszych latach nie stać było nawet na porządne buty i posiłek.

W ciągu ćwierćwiecza swojej działalności Julian Markowski wykonał ok. 60 pomników nagrobnych na Cmentarz Łyczakowski. Zasłynął jako twórca najpiękniejszych na cmentarzu aniołów, z ogromnymi, rozpostartymi skrzydłami, lirycznych postaci Madonny oraz romantycznych kobiet w powłóczystych szatach. W pierwszej kategorii zwraca uwagę, znajdujący się niedaleko od wejścia na cmentarz (pole 3) nagrobek Marcelego Ciemrskiego*. Stojący na kamiennym cokole anioł góruje nad całym polem cmentarnym. podobny anioł, ale zastygły w dramatycznym geście rozpaczy, znajdował się na pomniku Józefy (Reginy) Markowskiej*, na polu 69. Anioł nie zachował się do naszych czasów, ale mimo to pomnik nagrobny, przedstawiający młodą kobietę, spoczywającą na otomanie, z rozrzuconymi na poduszce włosami, szczegółowo oddanymi detalami sukni i posłania można zaliczyć do najpiękniejszych zabytków Cmentarza Łyczakowskiego. Kolejny anioł, który długo pozostaje w pamięci znajduje się na nagrobku Franciszka Richtera (pole 9).
Wzruszające są nagrobki, na których artysta portretował zmarłe osoby, w tym młode dziewczęta – Stasię Waniczek, Ludwikę Fest.

Julian Markowski jest także autorem nagrobka gen. Józefa Śmiechowskiego – ciekawa kompozycja z orłem, liśćmi wawrzynu i dębu, symboliką wojskową, oraz arcybiskupa Grzegorza Szymonowicza* z realistycznie odtworzoną sylwetką hierarchy. Co ciekawe, oryginalna głowa figury, utracona w okresie powojennym i zamieniona na nieudolną kopię została odnaleziona dzięki staraniom Fundacji Dziedzictwa Kulturowego i podczas renowacji nagrobka powróciła na swoje miejsce. Jego autorstwa jest także cały szereg medalionów z podobiznami zmarłych, umieszczonych na nagrobkach Cmentarza Łyczakowskiego. Nagrobki jego dłuta można spotkać sporadycznie także na innych cmentarzach galicyjskich.

W przeciwieństwie do poprzedników, Markowski praktycznie nie tworzył na potrzeby lwowskiej architektury, ale spacerując ulicami miasta i tak natkniemy się na kilka jego prac: są to przede wszystkim stojące w lwowskich parkach pomniki – Jana Kilińskiego*, Teofila Wiśniowskiego*, Bartosza Głowackiego* (artysta zmarł w trakcie jego realizacji, ukończony przez Hryhorija Kuznewycza), posąg Fortuny, stojący w westybulu Galicyjskiej Kasy Oszczędności (sygnowany) i inne. Artysta wykonał także popiersie Adama Mickiewicza dla położonych na Bukowinie Czerniowców. Wiele z tych prac powstało nieodpłatnie, Markowski przeznaczał także duże sumy na cele publiczne.

W 1888 r. Julian Markowski otrzymał patent na samodzielne prace kamieniarskie. Zbiegło się to w czasie ze śmiercią wuja i otrzymaniem spadku, co pozwoliło rozwinąć firmę, która od tej pory nazywała się “Pierwsza krajowa fabryka wyrobów z labradoru, granitu i marmuru”.

Warto odnotować, że Julian Markowski był także autorem opracowania dotyczącego Cmentarza Łyczakowskiego, która zawiera wiele cennych informacji dotyczących autorstwa poszczególnych pomników na Cmentarzu, w tym dziś już nieistniejących.

Artysta zmarł, nabawiwszy się zapalenia płuc podczas prac nad wspomnianym wcześniej pomnikiem Głowackiego. Został pochowany na Cmentarzu Łyczakowskim, w ostatnią drogę odprowadzały go władze miasta, weterani powstania styczniowego, tłumy lwowian.

* obiekt odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015
Łoza K., Charczuk Ch., Cmentarz Łyczakowski, 2016
Markowski J., Cmentarz Łyczakowski w opisie pomnikowych rysów z cmentarzy lwowskich Władysława W. Ciesielskiego, 1890
Nicieja S. Ogród Snu i pamięci, 2010

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.