Do grona cudzoziemców, którzy zasilili lwowskie środowisko artystyczne, należał Leonard Marconi (1835-1899).

Artysta pochodził z włoskiej dynastii artystów wywodzącej się z Mantui – jego ojciec Ferrante był rzeźbiarzem, dziadek Leandro, który wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii – malarzem-dekoratorem i architektem, podobnie jak jego starszy brat Giovanni Battista; pradziadek Francesco – architektem. Architektem był również stryj Leonarda, Enrico (Henryk), który w 1822 r. przyjechał do Polski (wówczas pod zaborem rosyjskim) i osiadł na stałe w Warszawie. Przeszedł on do historii jako jeden z najwybitniejszych twórców klasycyzmu na ziemiach polskich. W 1828 r. dołączył do niego brat, rzeźbiarz i sztukator, autor m. in. dekoracji w Teatrze Wielkim, hotelu Europejskim i pałacu w Wilanowie. Leonard przyszedł na świat już w Warszawie.

Kształcił się początkowo pod kierunkiem ojca, następnie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, wreszcie w Akademii św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu nauki prowadził wspólnie z ojcem oraz Andrzejem Prószyńskim pracownię rzeźbiarsko-sztukatorską. Z powodu zniszczeń, jakie spowodowała w Warszawie II wojna światowa, praktycznie nie zachowały się prace Leonarda z okresu warszawskiego. Możemy tu wymienić cudem ocalałe żeliwne figury chłopców na fontannie stojącej dziś przed kinem Muranów oraz wystrój rzeźbiarski kościoła w Wilanowie. Artysta pozostawił także kilka nagrobków na Cmentarzu Powązkowskim.

W 1874 r. Leonard Marconi przeniósł się na stałe do Lwowa. Dobrze rozumiejąc architekturę, zajmował się niemal wyłącznie rzeźbą architektoniczną, na którą był ogromny popyt w rozwijającej się stolicy Galicji, a nawet projektował całe fasady i brał udział w konkursach architektonicznych. Nie miał jednak uprawnień architekta, dlatego jego projekty mogły być realizowane tylko we współpracy – tak było z gmachem Muzeum Przemysłowego (o jego autorstwo toczyła się później sprawa sądowa ). Z bogatego wachlarza prac warto wymienić m. in. grupę rzeźbiarską Oszczędność na kopule Galicyjskiej Kasy Oszczędności oraz jej wystrój, dekorację gmachu sejmowego, Politechniki (z rzeźbą na attyce), figury na fasadzie Kasyna Miejskiego (utracone), wystrój gmachu Dyrekcji Kolei (z figurą Merkurego na fasadzie) i wiele innych. Prace Marconiego znajdują się również w Stryju, Brzeżanach, Raju, Gorlicach. W latach 80. XIX w. artysta był właścicielem kopalni alabastru w Brzozdowcach.

Marconi był także wykładowcą rzeźby i rysunku na Politechnice Lwowskiej. Również poza uczelnią prowadził działalność dydaktyczną: jego uczniami byli m. in. tacy artyści jak Piotr Harasymowicz, Piotr Wójtowicz, Antoni Popiel (prywatnie – zięć Marconiego).

Pracownia i willa Marconiego znajdowała się przy zbiegu dzisiejszych ulic Antonowycza i Rusowych. Szczęśliwie zachowana, dziś mieści… pub.

Marconi zdobył także pierwszą nagrodę w konkursie na lwowski pomnik Aleksandra Fredry (obecnie we Wrocławiu). Do niego należy także projekt pomnika Kościuszki na Wawelu (ukończony przez Antoniego Popiela).

Na Cmentarzu Łyczakowskim artysta wzniósł tylko dwa pomniki. Pierwszy z nich to mała forma architektoniczna, monumentalny nagrobek barona Heydla (we współpracy z architektem Janem Schulzem) oraz wzruszający pomnik Dziuni – Jadwigi Pilarskiej*, zmarłej w wieku 9 lat córki przyjaciela. Trzeci nagrobek, którego projekt jest mu przypisywany, stanął na jego własnym grobie na Cmentarzu Łyczakowskim.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Uchowicz K., Marconi – Dizionario Biografico degli Italiani – v. 69 (2007)
Leonard Marconi – Culture.pl, https://culture.pl/pl/tworca/leonard-marconi (dostęp 1.10.2020).
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.