Parys Filippi (1836-1874) to kolejny cudzoziemiec, który osiedlił się we Lwowie i zajmował się profesjonalnie rzeźbą, tworząc głównie dzieła w duchu romantyzmu i realizmu.

Artysta urodził się w Krakowie, ale z pochodzenia był Włochem. Jego ojciec, Paolo Filippi był rzeźbiarzem i sztukatorem, którego sprowadził z Włoch Franciszek Maria Lanci, z którym Paolo Filippi wykonał wspólnie sarkofag Kościuszki na Wawelu. To on był pierwszym nauczycielem syna. Później młody Filippi kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie oraz w Monachium, skąd wrócił z rocznego stypendium z nagrodą.

Karierę artystyczną rozpoczął w Krakowie. Pozostawił swoje prace m. in. na fasadzie kościoła bernardynów, w gmachu Towarzystwa Naukowego, Cmentarzu Rakowickim. W tym okresie Filippi wykonał także pomnik Jana III Sobieskiego w Żółkwi (obecnie zniszczony, zachował się tylko fragment na dziedzińcu kościoła). W jego pracowni przy kościele franciszkanów gromadziła się cała śmietanka artystyczna ówczesnego Krakowa. Zachowało się zdjęcie z lat 60. XIX w., zrobione w pierwszym atelier fotograficznym Krakowa, na którym siedzącego w swobodnej pozie w fotelu, ubranego w długie do ziemi futro młodego Jana Matejkę otaczają przyjaciele – Józef Brandt, Józef Szujski i Parys Filippi. Na innej fotografii Filippi pozuje w większej grupie krakowskich artystów – zdjęcie zostało zrobione dla uczczenia wizyty w Krakowie Artura Grottgera.

W 1866 r. Parys Filippi przenosi się na stałe do Lwowa i otwiera pracownię koło kościoła dominikanów (w centrum miasta), co było związane z powierzonymi mu pracami restauracyjnymi pięciu alabastrowych renesansowych nagrobków znajdujących się w podziemiach kościoła. Szybko rozwinął także działalność wobec braku rzeźbiarzy w środowisku lwowskim.

Artysta zasłynął przede wszystkim pracami portretowymi, takimi jak medaliony z podobizną Aleksandra Fredry, Narcyzy Żmichowskiej, Wincentego Pola, Jana Nepomucena Kamińskiego, Heleny Modrzejewskiej czy innych znanych postaci, epitafium Stanisława Piłata w kościele bernardynów, figura Stanisława Skarbka w lwowskim teatrze jego fundacji (niezachowana) czy pomnik generała Józefa Dwernickiego w lwowskim kościele karmelitów (obecnie znajduje się w katedrze łacińskiej).

Jako twórca sepulkralny Filippi miał opinię artysty nietuzinkowego. Pierwszy wykonany przez niego pomnik nagrobny, Marii Miączyńskiej*, zmarłej młodo córki gen. Józefa Miączyńskiego, ma niespotykaną dotąd na Cmentarzu Łyczakowskim kompozycję – w kamiennej grocie artysta umieścił postać anioła, który pochyla się nad ciałem dziewczyny, niby pogrążonej we śnie, kładąc palec na ustach na znak ciszy. Drugą słynną pracą Parysa Filippiego na Cmentarzu Łyczakowskim była ta, do ktorej przystępował z krwawiącym sercem – nagrobek zmarłego w 1867 r. we Francji przyjaciela, Artura Grottgera*. Artysta umieścił na grobowcu krzyż i postać płaczki, do której pozowała pozostająca w żałobie narzeczona malarza, Wanda Monne, sokoła, czaszkę oraz symbole twórczości artystycznej – pędzle, paletę i lirę. Artysta pomnika nie ukończył, zrobił to Abel Perier do spółki ze Stanisławem Sieniawskim. Medalion z podobizną Grottgera wykonała Wanda Monne. Filippi był też autorem popiersia Grottgera, prezentowanego w czasie uroczystości pogrzebowych. Warto zwrócić także uwagę na pomnik nagrobny Grabińskich* dłuta artysty (pole 53) z aniołem z trąbą w dłoni, który czeka, aby dać sygnał do Sądu Ostatecznego, a tymczasem przysnął na urnie. Rzeźbiarz pracował także przy nagrobku Karola Szajnochy*.

Parys Filippi już w 1867 r., zaraz po przyjeździe do Lwowa, otworzył prywatną szkołę rzeźby przy swojej pracowni, nie otrzymał jednak poparcia władz ani finansowania. Mimo to przeszedł do historii także jako nauczyciel całego pokolenia lwowskich rzeźbiarzy, takich jak Tadeusz Barącz, Tadeusz Błotnicki, Stanisław Sieniawski, Antoni Madeyski, Antoni Kurzawa, Kazimierz Ostrowski, Wanda Młodnicka.

Na początku lat 70. XIX w. artysta popadł w depresję, zmagał się z alkoholizmem. Zginął śmiercią samobójczą w 1874 r. podczas pobytu w Warszawie. Pochowano go w rodzinnym Krakowie.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Parys Filippi, Culture, https://culture.pl/pl/tworca/parys-filippi (dostęp 26.09.2020)
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015
Narodowe Archiwum Cyfrowe https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/130236/ (dostęp 26.09.2020)
Portret zbiorowy dwudziestu przyjaciół Artura Grottgera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, http://www.cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=34856 (dostęp 26.09.2020)
Ziejka F., Tragiczny los artysty, Kraków 2019

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.