Najwybitniejszym uczniem i spadkobiercą artystycznym Schimserów był Paul Eutele (1804-1889). Do Lwowa przybył z Niemiec na zaproszenie Antona Schimsera w 1828 r., mając 24 lata i odpowiednie do wykonywania zawodu wykształcenie, choć nie wiemy dziś, gdzie je zdobywał. O talencie twórcy świadczą przede wszystkim wykonane przez niego prace w marmurze – do takich zalicza się wykonane ok. 1850 r. popiersie młodego cesarza Franciszka Józefa, obecnie przechowywane zbiorach Muzeum Historycznego m. Lwowa.

Podobnie, jak jego mentorzy, Eutele pracował na potrzeby architektury, ozdabiając płaskorzeźbami o tematyce mitologicznej lwowskie kamienice. Jego prace zachowały się m. in. przy ul. Krakowskiej 4 (Amor i Psyche), Zielonej 24 (Diana), Teatralnej 18 (maszkarony). Przypisuje się mu także naturalnej wielkości figurę lwa na kamienicy przy pl. Katedralnym 2. Jednym z ciekawszych zamówień rzeźbiarza był łuk triumfalny na cześć Franciszka Józefa, ustawiony w centrum miasta w czasie wizyty cesarskiej w 1851 r. Pracownia rzeźbiarza znajdowała się w samym centrum miasta, przy ul. Teatralnej.

Twórczość sepulkralna Paula Eutele jest nie tylko bogata, ale też stosunkowo dobrze rozpoznana i opisana, między innymi dzięki licznym sygnaturom, które pozostawiał na swoich pracach. Badacze mówią o ponad setce dzieł rozsianych po cmentarzach całej Galicji od Krakowa po Stanisławów, a nawet Czerniowce. Co najmniej 60 znajduje się na Cmentarzu Łyczakowskim (niektórzy badacze podają nawet dwukrotnie większą liczbę). Wśród motywów odnajdujemy te znane już z twórczości Schimserów – postacie płaczek stojące pod krzyżem lub postumentem z urną, sarkofagi ze zdobionymi ścianami, Hypnos gaszący pochodnię życia, postacie pogrążonej w żałobie rodziny. Podobnie, jak jego mentor, Jan Schimser, Paul Eutele miał na swoim koncie i nagrobki o tematyce chrześcijańskiej, m. in. kolejną interpretację postaci Chrystusa niosącego krzyż, pracował także dla kościołów i klasztorów.

Do najciekawszych pomników nagrobnych autorstwa rzeźbiarza można zaliczyć sarkofag zmarłego w 1843 r. Antoniego Tarnowskiego (pole 10) z symboliką wojskową i figurą śpiącego na wieku lwa. Bardziej monumentalną i dynamiczną wersję tej samej koncepcji artysta wcielił w życie 20 lat później przy zamówieniu na pomnik nagrobny generała Józefa Dwernickiego w Łopatynie. Niespotykaną u innych autorów kompozycję można podziwiać na grobie Dominika Siewiertha (pole 19). Jest to stella całkowicie pokryta płaskorzeźbą, przedstawiającą Matkę Boską w zwiewnych szatach, otoczoną bujającymi w obłokach aniołkami. Uwagę odwiedzających Cmentarz Łyczakowski zwraca także stojący przy samym wejściu realistyczny nagrobek Tadeusza Iwanowicza (pole 2), na którym oprócz popiersia zmarłego umieszczono figury dwóch wyżłów. Psy miały zdechnąć z tęsknoty na grobie swojego pana. Kolejnym nagrobkiem o oryginalnej kompozycji jest figura na wysokim postumencie, zdobiąca miejsce pochówku sióstr Obłoczyńskich* (pole 50, sygnowana). Dwie kobiety, objęte w siostrzanym uścisku, stoją na płonącej kuli i patrzą w jedyną drogę ucieczki – w niebo. Artysta w pełen otuchy sposób przedstawia ostatnie chwile życia młodych kobiet, które zginęły w pożarze sklepu naftowego. Oryginalnie przedstawia się także nagrobek rodziny Żarskich, prawdopodobnie rozbudowywany latami – mamy tu i złamaną kolumnę, symbol przedwcześnie zgasłego życia, i anioła z winem makowym, i naturalistycznie przedstawione trumny i modlącą się postać kobiety.

W II poł. XIX w. zaczynają się zmieniać gusta zamawiających, a królujący od półwiecza styl klasyczny traci na popularności na rzecz nowych poszukiwań artystycznych, w tym neogotyku. Paul Eutele wznosi w tym okresie jeden z najbardziej imponujących nagrobków Cmentarza Łyczakowskiego, na grobie Samuela Cyryla Stefanowicza*, arcybiskupa obrządku ormiańskiego. Inspiracją do tego nagrobka, gdzie postać zmarłego purpurata leży na marach pod pysznym baldachimem, były wawelskie nagrobki królewskie. Rzeźbiarz nie unikał także modnej w II poł. stylizacji na barok. Lwowska rzeźba barokowa stała na bardzo wysokim poziomie, a Eutele znał ją, można rzec, od podszewki – wykonał restauracje kilku barokowych figur, w tym pierwszego lwowskiego świeckiego pomnika, poświęconego Stanisławowi Jabłonowskiemu (niestety nie przetrwał do naszych czasów).

Eutele wykonał także nagrobek dla swojego mistrza, Antona Schimsera. Jest to skromny obelisk na postumencie ozdobiony płaskorzeźbą pogrążonej w smutku kobiety z młotkiem rzeźbiarskim w dłoni.

Rzeźbiarz zatrudniał w pracowni wielu pomocników i kamieniarzy pracujących pod jego nadzorem, czasem tylko po poziomie wykonania możemy się domyślać, że figura podpisana sygnaturą Paul Eutele fec. nie jest w 100% dziełem samego mistrza.

Ze względu na stan zdrowia ok. 1881 r. mający grubo ponad 70 lat artysta zaprzestał działalności (inne źródłą podają, że pracował niemal do samej śmierci). Zmarł w 1889 r. w przytułku dla ubogich, gdzie spędził ostatnie lata życia. Pochowany został na Cmentarzu Stryjskim, zlikwidowanym na pocz. XX w. Jego nagrobek nie zachował się.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Nicieja S., Ogród snu i pamięci, 2010
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015
Łoza K., Charczuk Ch., Cmentarz Łyczakowski, 2016

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.