Stanisław Kazimierz Ostrowski

Stanisław Kazimierz Ostrowski (1879-1947), zaliczany do najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich przełomu XIX i XX w. przez krótki czas mieszkał we Lwowie i pozostawił swój ślad w tym mieście.

Artysta urodził się w Warszawie, w rodzinie rzeźbiarza Kazimierza Ostrowskiego. Rodzina była spowinowacona z Bełzami – żona poety Władysława Bełzy, Maria Ostrowska była siostrą Kazimierza.

Artysta miał lwowskie korzenie. Ze Lwowa pochodził jego dziadek, Józef Ostrowski, jubiler, tu urodził się jego ojciec – Kazimierz Ostrowski, rzeźbiarz, przyjaciel Edmunda Jaskólskiego. To właśnie do dziadka trafił jako dziecko po śmierci ojca (jego młodszego brata, Kazimierza Mariana, urodzonego już po śmierci ojca, adoptowali Bełzowie). Ukończył we Lwowie Szkołę Przemysłu Artystycznego.

Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Naukę ukończył w 1900 r., wrócił do Warszawy, ożenił się. Za kilka lat będzie kontynuował studia we Włoszech, mieszkał w Paryżu i znowu w Warszawie, zyska sławę, która przekroczy granice Polski. Zanim jednak się to ziściło, artysta osiadł jeszcze na kilka lat we Lwowie (1902-5), praktykował w pracowni Piotra Harasimowicza, później otworzył własną firmę w hotelu Europejskim, w końcu przy ul. 3 Maja (bankowo-finansowe centrum Lwowa). Wykonywał przede wszystkim popiersia i medaliony, wykładał także w prywatnej szkole artystycznej. Jego nowatorskie stylowo prace wywarły wpływ na całe pokolenie młodych lwowskich rzeźbiarzy.

W twórczości artysty widać wyraźnie wpływy nowego wówczas prądu w sztuce – secesji. W 1904 Stanisław Ostrowski otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie na projekt nowej fontanny Matki Boskiej na Wałach Hetmańskich we Lwowie. Ostatecznie jednak uznano, że projekt jest zbyt „dekadencki” i nie został on zrealizowany.

Zrealizowano za to jedyny pomnik na Cmentarzu Łyczakowskim, na grobie wybitnego historyka literatury polskiej, Piotra Chmielowskiego*, który przyjechał do Lwowa na zaproszenie Uniwersytetu Lwowskiego i tu zmarł. Co ciekawe, secesyjne dzieło zostało okrzyknięte sensacją artystyczną roku, w rzeźbie dopatrywano się wpływów Augusta Rodina.

Pomnik przedstawia postument z czerwonego kamienia, który w dramatycznej pozie obejmuje płaczka-żałobnica, dla kontrastu wykonana z białego piaskowca. Nie zachowały się do dziś drobne elementy pomnika, takie jak brązowy medalion z podobizną zmarłego czy pochodnia w ręku żałobnicy.

Do najważniejszych realizacji artysty z późniejszego okresu należy Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie, Pomnik Władysława Jagiełły przed pawilonem polskim na Wystawie Światowej w Nowym Jorku (dziś w Central Parku).
Jego autorstwa była moneta z podobizną Józefa Piłsudskiego, będąca w obiegu w latach 30. Dwa wykonane przez niego nagrobki można odnaleźć także na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.

Artysta ostatnie lata życia spędził w Nowym Jorku, tam też zmarł.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015
Łoza K, Nie tylko Władysław, – Kurier Galicyjski nr 5 (225) za 17-30 marca 2015
https://kuriergalicyjski.com/historia/postacie/90-b/3969-belzowie (dostęp 5.10.2020)
Kazimierz Stanisław Ostrowski, – Culture.pl https://culture.pl/pl/tworca/stanislaw-kazimierz-ostrowski (dostęp 5.10.2020)

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.