Jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy lwowskich II poł. XIX w. był bez wątpienia Tadeusz Barącz (1849-1905).

Tadeusz Barącz urodził się w zamożnej rodzinie polskich Ormian (jego przodkowie osiedlili się w Rzeczypospolitej kilka wieków wcześniej).

Studia artystyczne odbył w Krakowie, Monachium oraz Florencji. Do Lwowa wrócił dopiero w 1876 r. i od razu rozpoczął własną działalność. Artysta pozostawił ogromną spuściznę. Wykonał szereg popiersi i medalionów z podobiznami znanych osób,w tym Leona Sapiehy, Aleksandra Fredry, Włodzimierza Dzieduszyckiego, Jana Matejki, Jacka Malczewskiego, Henryka Siemiradzkiego i wielu innych.
Jedno z nich – popiersie abp. Wierzchleyskiego znajduje się na tablicy epitafijnej w jednej z kaplic Katedry Łacińskiej. Trzy popiersia Mickiewicza wykorzystano jako pomniki – w Truskawcu, Karlovych Varach i Drohobyczu (dwa ostatnie niezachowane).

Praktycznie nie wykonywał elementów dekoracyjnych dla lwowskiej architektury, mimo ogromnego popytu na nie. Na fasadach budynków można za to spotkać wykonane przez niego figury znanych osobistości oraz alegorie. Gmach dawnego gimnazjum Franciszka Józefa zdobi sześć posągów jego dłuta (m. in. postacie Mickiewicza i Kopernika), monumentalna postać Komedii i mniejsze postacie dwóch muz stanęły na fasadzie nowego Teatru Miejskiego (dziś Opery). Nie zachowały się figury wykonane dla Kasyna Miejskiego. Jego autorstwa były także popiersia Jana III Sobieskiego w muzeum jego imienia oraz na dziedzińcu Bractwa Kurkowego (niezachowane).

Do najważniejszych i najbardziej znanych prac rzeźbiarza należy pomnik króla Sobieskiego, odsłonięty w centrum miasta w 1898 r. (obecnie znajduje się w Gdańsku). Artysta poświęcił mu dziesięć lat pracy. Składa się on z rzeźbionego kamiennego cokołu i oddanej z ekspresją, ale także wiernością szczegółów postacią monarchy na koniu.

W przeciwieństwie do innych artystów, którzy nierzadko ledwo wiązali koniec z końcem, dla Barącza rzeźba nie była jedynym źródłem utrzymania. Jego ojciec był właścicielem hotelu w centrum miasta, dodatkowy dochód otrzymywał jako współwłaściciel uzdrowiska Truskawiec, był właścicielem nieruchomości. Tworzył w komfortowych warunkach. Stać go było na najlepszą pracownię we Lwowie, w hotelu Krakowskim, która pełniła także rolę salonu artystycznego miasta i miejsca spotkań bohemy.

Artysta interesował się także fotografią. Sam robił zdjęcia, a w jego pracowni spotykał się Klub Miłośników Sztuki Fotograficznej.

Na Cmentarzu Łyczakowskim zwraca uwagę przede wszystkim monumentalny nagrobek Juliana Konstantego Ordona*. Artysta na swój koszt sprowadził prochy powstańca z Florencji i wykonał pomnik (przy udziale J. Markowskiego). Ma on formę wysokiego, stożkowatego postumentu z medalionem zmarłego, zwieńczonego figurą orła. Głównym akcentem jest jednak pełna ekspresji figura rannego lwa na pierwszym planie. Pomnik umieszczono na podwyższeniu terenu, dokładnie naprzeciwko wejścia na cmentarz, co dodatkowo wzmacniało efekt artystyczny (niestety zniszczony przez powojenne pochówki pomiędzy bramą a pomnikiem).

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na inne mistrzowsko wykonane rzeźby, w których jednak artysta odszedł od charakterystycznej dla siebie dynamiki na rzecz spokoju, a nawet cmentarnej melancholii. Jest to pomnik nagrobny Ludwiki Krówczyńskiej*, z postacią pięknej anielicy, która jakby przysiadła w zamyśleniu. Podobna figura kobieca, być może portret zmarłej, znajduje się na nagrobku Lewickich (sygnowany). Kolejna kobieca postać, tym razem muza, znajduje się na nagrobku Matyldy Żłobnickiej*.

Artysta zmarł przedwcześnie, miał zaledwie 56 lat. Pochowano go na Cmentarzu Łyczakowskim. Na wystawie pośmiertnej można było obejrzeć ponad 120 prac artysty. “Miał wielki, samoistny i niezawisły talent, którego nie spaczyły “szkoły”, a nie żadne inne wpływy postronne” – pisano we wspomnieniu pośmiertnym.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015
Ś. p. Tadeusz Barącz. „Nowości Illustrowane”. Nr 13, s. 9, 25 marca 1905

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.