Tadeusz Błotnicki (1858-1928) to artysta, który pozostawił niewiele prac na Cmentarzu Łyczakowskim, ale warto o nich wspomnieć ze względu na ich rangę, a także znaczenie dla Lwowa samej postaci utalentowanego rzeźbiarza, którego większość najlepszych prac uległa zagładzie.

Tadeusz Błotnicki pochodził z rodziny artystycznej. Pierwszym nauczycielem młodego rzeźbiarza był jego ojciec Edward, kolejnym Parys Filippi, przybyły z Krakowa przyjaciel Matejki i Grottgera, który zgromadził wokół siebie spore grono lwowskich artystów. Następnie kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a po jej ukończeniu w Wiedniu. Za wykonaną tam rzeźbę otrzymał pierwszą nagrodę i stypendium na wyjazd do Paryża.

Po powrocie artysta otworzył pracownię w centrum miasta (ul. 3. Maja 11, obecnie Strzelców Siczowych). Błotnicki znał Gabrielę Zapolską, która bywała u niego w pracowni. Według jednej z wersji jest on prototypem bohatera powieści Kaśka Kariatyda – rzeźbiarza Wodnickiego. W późniejszym okresie, po powrocie z Krakowa, artysta przeniósł swoją pracownię na ul. Sapiehy 9 (ob. Bandery), nieopodal Politechniki, na której wykładał rzeźbę i rysunek ornamentalny.

Z prac Tadeusza Błotnickiego, które zdobiły przestrzeń publiczną we Lwowie nie zachowało się prawie nic, poza kilkoma dekoracjami kamienic oraz srebrnym relikwiarzem Jakuba Strepy w formie barokowego sarkofagu w katedrze łacińskiej. Fontannę Świtezianka, ustawioną na placu Halickim, artysta zaprojektował jeszcze podczas studiów w Wiedniu, mając zaledwie 21 lat. Niestety została ona zniszczona po wojnie.
Podobnie nie miała szczęścia figura papieża Piusa IX, wykonana dla katedry św. Jura. Po wojnie została unicestwiona przez władze komunistyczne ze względów ideologicznych.
Dwie duże figury alegoryczne wykonane z okazji wizyty we Lwowie cesarza Franciszka Józefa, a później umieszczone w ratuszu, przepadły jeszcze w czasie wymiany wnętrz w 1928 roku. Nie zachowało się ani popiersie Franciszka Smolki stojące pod Kopcem Unii Lubelskiej, ani jego pomnik w centrum miasta.
Nie dotrwał do naszych czasów również oryginalny pomnik Mickiewicza w dawnym Stanisławowie (obecnie Iwano-Frankiwsk) – figura ucierpiała bardzo w czasie wojny polsko-ukraińskiej, w okresie międzywojennym wykonano jej kopię (stoi do dziś). Taką samą figurę artysta wykonał dla Wieliczki.

Dzieła Błotnickiego możemy także podziwiać w Krakowie, gdzie rzeźbiarz mieszkał w latach 1886-1906 i 1914-28. Dla grodu pod Wawelem wykonał on między innymi grupę alegoryczną na frontonie teatru Słowackiego, pomnik Michała Bałuckiego na plantach, kilka nagrobków na Cmentarzu Rakowickim.
Poza Lwowem możemy podziwiać pomnik Jana III Sobieskiego jego dłuta w Przemyślu.

Dla Cmentarza Łyczakowskiego artysta wykonał tylko dwa nagrobki, z czego do naszych dni tylko jeden dotrwał w oryginalnej formie. Mowa o umieszczonym na wysokim cokole popiersiu prezydenta Lwowa, Michała Michalskiego*, które znajduje się w alei zasłużonych, wykonane we współpracy z firmą Tyrowicza. Z drugiego nagrobka, należącego do powstańca i aktora Gustawa Fiszera, w czasie wojny skradziono brązowe popiersie.

Nagrobek autorstwa Błotnickiego znajduje się również na cmentarzu w Brzeżanach.

Artysta zmarł w Krakowie. Pochowany został na Cmentarzu Rakowickim, nagrobek zdobi medalion z jego autoportretem.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Nicieja S., Ogród snu i pamięci, 2010
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.