Postacią, która niezaprzeczalnie odcisnęła ogromne piętno na wyglądzie Lwowa I poł. XIX w. był Zygmunt Kurczyński (1886 – 1954).

Kurczyński urodził się we Lwowie w rodzinie ubogiego rzemieślnika, w dzieciństwie nie raz zaznał biedy. Kształcił się w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego u Wiśniowieckiego i Bełtowskiego. Dzięki stypendium Lista, otrzymanemu dzięki pomocy Tadeusza Rutowskiego, wiceprezydenta Lwowa, naukę kontynuował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a następnie w Monachium i Paryżu. Tam właśnie poznał Augusta Rodina, w którego pracowni znalazł zatrudnienie jako kamieniarz. Artysta ten miał ogromny wpływ na całą późniejszą twórczość Kurczyńskiego, zwanego “lwowskim Rodinem”.

Po powrocie do Lwowa szybko zyskał popularność. Tworzył głównie na potrzeby lwowskiej architektury, często we współpracy z architektami Alfredem Zachariewiczem i Ferdynandem Kasslerem. Przyjaźnił się także z innym architektem – Henrykiem Zarembą. Od miasta otrzymał pomieszczenia na pracownię w Pałacu Sztuki w Parku Stryjskim, gdzie powstawały również mniejsze formy – medaliony, popiersia.

Wczesne prace artysty noszą cechy stylu secesyjnego i impresjonizmu, później ewoluowały w stronę ekspresjonizmu, surowej formy i Art Deco.
Był bardzo płodnym twórcą, na fasadach lwowskich budynków pozostawił kilkaset prac. Warto tu wymienić takie gmachy, ozdobione rzeźbami i płaskorzeźbami Kurczyńskiego jak: Bank Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego przy ulicy Kopernika oraz znajdujący się naprzeciwko gmach towarzystwa ubezpieczeniowego Assicurazioni Generali Trieste; Gmach Izby Handlowo-Przemysłowej, szkoła Zofii Strzałkowskiej, wystrój wnętrza kawiarni Warszawa (nie zachował się), kamienice prz ul. Wałowej, Kościuszki, Konopnickiej, Słowackiego, oraz wiele innych.

W okresie międzywojennym lwowska architektura odchodzi od dekorowania fasad dużą ilością ozdób. Artysta skupił się na pracy dydaktycznej i społecznej. Pracował jako nauczyciel w jednym z lwowskich gimnazjów oraz w Szkole Przemysłu Artystycznego, był radnym miasta. Możemy jednak wymienić kilka jego prac również z tego okresu: płaskorzeźba Merkurego na frontonie kamienicy nr 24 przy Rynku czy monumentalne głowy Lwów wykorzystane jako konsole balkonowe na kamienicy Baczewskich (Rynek 31), dekoracje pałacu arcybiskupów w Obroszynie pod Lwowem. Przy wszystkich tych realizacjach artysta współpracował z architektem i rzeźbiarzem Bronisławem Wiktorem.

W okresie międzywojennym artysta wykonał również kilka prac dla Cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie (wiemy na pewno o pięciu). Najważniejszą z nich jest realizacja nagrobka dla Tadeusza Rutowskiego* z figurą ryczącego lwa na wysokim postumencie. Warto zwrócić także uwagę na nagrobek Konstantego Wilhelma Stanka* z ukrzyżowaniem o nietypowej formie oraz na anioła z tablicą z napisem PAX* na nagrobku Władysława Grzędzielskiego. Stanisław Nicieja przypisuje mu także postać rozpaczającego anioła na grobie Bolesława Chomy.

Mało kto wie, że artysta wykonywał także… rysunki satyryczne dla czasopisma “szczutek”.

W czasie II wojny światowej Kurczyński utracił większą część swojego dorobku – jego pracownia została splądrowana, część prac rzeźbiarz sam utopił w stawie w obawie przed władzami sowieckimi, które mogły uznać je za nieprawomyślne. Poza pracami na cmentarzu i fasadach kamienic ocalało zaledwie 9 rzeźb. Bardziej dotkliwa była jednak strata syna, zamordowanego przez hitlerowców oraz żony, która w związku z tą tragedią popełniła samobójstwo.

Po wojnie wraz z synową i wnukami osiadł we Wrocławiu, poświęcił się rodzinie, wykładał na Politechnice. Zmarł w 1954 roku. Pochowano go na cmentarzu parafialnym św. Rodziny we Wrocławiu.

* nagrobek odnowiony ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

źródła:
Nicieja S., Ogród snu i pamięci, 2010
Бірюльов Ю., Львівска скульптура, Lwów 2015

INFORMACJA O TWOICH DANYCH

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem” lub przycisku ”x”.

Prosimy o potwierdzenie zapoznania się z poniższymi informacjami poprzez kliknięcie przycisku „rozumiem”.

Szanowni Państwo,
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W celu dalszego świadczenia Państwu usług za pośrednictwem serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, chcielibyśmy Państwa poinformować o przetwarzaniu danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Jakie dane przetwarzamy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, w tym zapisywane w plikach cookies.

Kto jest Administratorem Państwa danych?
Administratorem bazy danych jest Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, z siedzibą w Warszawie (02-703) przy ul. Bukowińskiej 22/203, wpisana do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000439624, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 5213639823.

W jakim celu chcemy przetwarzać Państwa dane?
Dopasowujemy treści wyświetlane na naszych stronach do indywidualnych gustów i potrzeb oraz ciągle doskonalimy jakość oferowanych usług, korzystając z analiz Państwa danych.Przetwarzamy dane Użytkowników w celu analityki ruchu w serwisie, źródeł dotarcia, czasu spędzonego na stronie i tym podobnych aby móc stale poprawiać jakość serwisu. Przetwarzanie danych umożliwia nam zwiększenie bezpieczeństwa usług świadczonych za pośrednictwem Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (np. wykrywamy osoby łamiące regulamin Serwisu, zagrażające innym Użytkownikom, boty). Przetwarzamy dane Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego w celu umożliwienia korzystania z serwisu (zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności).

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane?
Dane przetwarzamy od momentu udzielenia odpowiedniej zgody do momentu jej odwołania / żądania zaprzestania przetwarzania danych osobowych / żądania usunięcia przetwarzania danych osobowych przez ich właściciela. Dane zbierane w ramach profilowania przetwarzamy od momentu rozpoczęcia korzystania z serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego (wejścia na naszą stronę) do momentu wyrażenia sprzeciwu wobec profilowania.

Czy możemy przekazywać dane?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przekazuje Państwa dane jedynie podmiotom przetwarzającym je na jego zlecenie i będącym jego podwykonawcami (np. firmom programistycznym) oraz na żądanie podmiotów uprawnionych do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np. sądom). Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym, z wyjątkiem powierzenia przetwarzania, w niektórych przypadkach, naszym zaufanym partnerom wymienionym w Polityce Prywatności.

Do kogo można się zwrócić po dalsze informacje odnośnie przetwarzanych przez nas danych?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących danych osobowych prosimy pisać do naszego Inspektora Danych Osobowych, iod@dziedzictwo.org , ul. Bukowińska 22/203, 02-703 Warszawa, Polska.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgoda może zostać cofnięta poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Inspektora Danych Osobowych (adres iod@dziedzictwo.org) z adresu, którego zgoda dotyczy. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do GIODO w wypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Dalsze informacje znajdą Państwo w Polityce Prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Państwa danych?
Fundacja Dziedzictwa Kulturowego przetwarza Państwa dane na podstawie prawnej zgodnej z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną przetwarzania danych w celu świadczenia usług dla Użytkowników Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest umowa (określona Regulaminem). Fundacja Dziedzictwa Kulturowego musi korzystać z danych Użytkowników w celu realizacji usług Serwisu Fundacji Dziedzictwa Kulturowego. Działania te obejmują również rozwój serwisu, lepsze dopasowanie wyświetlanych treści do indywidualnych preferencji Użytkowników, dokonywanie analiz w celu doskonalenia świadczonych usług oraz mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo.
Podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego jest tzw. uzasadniony interes administratora zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Podstawą prawną przetwarzania danych w celach marketingowych podmiotów trzecich odbywa się na podstawie odrębnej dobrowolnej zgody.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe zapisywane na komputerze Użytkownika, identyfikujące go w sposób potrzebny do umożliwienia niektórych operacji. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.